FOLKTANDVÅRDEN FIXAR TÄNDERNA!

Min erfarenhet av FOLKTANDVÅRDEN, KLOSTERGATAN i VÄXJÖ är allt annat än trevlig.

HBB som jag föredrar att kalla "min" tandläkare skulle se över mina tänder, bland annat en tandskada som jag haft som ärende hos TRYGG HANSA sedan 2004. Det skulle åtgärdas, fick jag höra, men det dröjde eftersom andra tänder skulle åtgärdas först... Tiden gick och mina besök var många. Jag blev så småningom bundis med tandläkaren och han behövde lite "privat" datorsupport så det fick han. Ibland, då jag varit där under behandling, pekade han på dörren och sedan en gest som för att tala om att jag kunde gå utan att betala. Smidigt, tänkte jag, tjänster och gentjänster...

Det upptäckte jag senare hur det låg till med den saken...då "gamla" räkningar gjorde sig påminda...Jag hade betalat, hävdade jag....men fick till svar att det var räkningar mycket längre tillbaka än så... Ok, tänkte jag. Jag bryr mig inte om att tjafsa om detta med HBB. Det värsta var att min framtand som låg som försäkringsskada hos försäkringsbolaget inte blev åtgärdad. Det enda de lyckades åstadkomma var en påbyggnad på den avbrutna gamla tanden och sedan en plasthylsa ovanpå denna fula minitand. Då plasthylsan lossnade en gång per månad så fick jag undvika att le mot folk för det såg för jävligt ut. Jag bad om att de skulle sätta dit kronan som jag blivit lovad. Men ingenting hände. Däremot drog de ut tänder i stället för att laga dem. Efteråt har jag förstått att det var 1500-2500:- billigare eftersom de tydligen inte ansåg att jag skulle kunna betala min skuld om den blev högre. Men det berättade de ej för mig.(Som arbetssökande har man ej så hög inkomst).

Nu är det 2009 och jag springer fortfarande omkring med min plasthylsa som jag sätter på då jag ska träffa folk. Hemma så går jag runt med min loja minitand. Jag har varit och hämtat kopior men fick ej ta mina originalhandlingar. Det är enligt någon knepig lag som jag inte förstår mig på. Originalhandlingar får ej lämnas ut, säger de. Nåväl, tack vare HBB så har jag bara tre månader på mig att laga min framtand. Jag har 6300:- för att hitta på något "kul" att göra med den...Det är lite smärre panik nu...men det hade inte behövt bli så här om bara tandläkaren hjälpt mig med tanden. Han hade kunnat fakturera istället som nu, kräva mig på pengarna först. Folktandvården påstår att de enbart tar emot pengar av kunden som sedan skall kräva försäkringsbolaget vid skada. Allt enligt ny tandvårdslag. Men enligt TRYGG HANSA så är det fortfarande många Tandläkare som väljer att fakturera. Så det är inte sant, med andra ord. De trodde kanske att det skulle kosta någon tusenlapp mer fast det är de själva som givit kostnadsförslag på skadan.

Tack FOLTANDVÅRDEN i VÄXJÖ för att Ni sett till att det dragits ut tänder istället för att laga så jag numer knappt har något att tugga med,att Ni satte dit en brygga för 6500 som det blev infektion under och som man fick slita dän med våld och som blev en tand kvar istället för tre som bryggan först bestod i, och tack för att jag blivit blåst på min hjälpsamhet beträffande enskild datasupport och tack för att jag nu får jaga reda på en tandläkare som är villig att med väldigt kort varsel fixa min framtand.
TACK!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0